RSS

ΣΕ ΙΔΙΩΤΕΣ ΤΑ ΑΝΤΙΓΡΑΦΑ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ!

06 Ιον.

https://i2.wp.com/1gym-pyrgou.ilei.sch.gr/images/topos/ERMIS.JPG

Τεράστια η ζήτηση, αλλά οι αρμόδιες υπηρεσίες αδυνατούν όχι μόνο να ανταποκριθούν αλλά και να ελέγξουν το παρεμπόριο.

Το υπουργείο Πολιτισμού προσφέρει με το αζημίωτο στην ελεύθερη αγορά μια κερδοφόρα δραστηριότητα

Η αποτυχία πλήρης! Διαπιστώνοντας την αδυναμία του να ελέγξει το πλήθος των ψευδοαντιγράφων αρχαίων έργων που πωλούνται πέριξ των μουσείων και των αρχαιολογικών χώρων, το υπουργείο Πολιτισμού αποφάσισε να ανοίξει διάπλατα τις πόρτες του στην ελεύθερη παραγωγή και πώλησή τους από ιδιώτες! Και με τη σύμφωνη γνώμη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου μάλιστα, το οποίο την Τρίτη αποδέχθηκε το αίτημα του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων να παραχωρεί στην ελεύθερη αγορά το δικαίωμα παραγωγής και εμπορίας εκμαγείων και αντιγράφων. Με το αζημίωτο βέβαια. Μόνον που οι όροι οι οποίοι τίθενται επ΄ ουδενί απαγορεύουν τη συνέχιση της παρανομίας από όσους το επιθυμούν. Το ΥΠΠΟ λοιπόν έχει και θα εξακολουθήσει να έχει διαφυγόντα έσοδα από αυτήν την παράνομη δραστηριότητα, δηλαδή από την «εκμετάλλευση» της αρχαίας πολιτιστικής κληρονομιάς από τρίτους. Επιπλέον η αποτυχία είναι διπλή, αφού ο Οργανισμός Προβολής Ελληνικού Πολιτισμού, φορέας και αυτός του ΥΠΠΟ στον οποίο είχε παραχωρηθεί η άδεια παραγωγής αντιγράφων, δεν κατόρθωσε να ανταποκριθεί στην αποστολή του.

Γιατί λοιπόν προωθείται αυτή η λύση; Γιατί το υπουργείο- δια των φορέων του- αδυνατεί να ανταποκριθεί στην τεράστια ζήτηση αντιγράφων τόσο στην Ελλάδα όσο και για την αποστολή τους στο εξωτερικό. Αντί λοιπόν να επανδρώσει τις υπηρεσίες του με το κατάλληλο προσωπικό και με ό,τι άλλο απαιτείται και να αναπτύξει περαιτέρω μια δραστηριότητα κερδοφόρα, καταφεύγει σε ημίμετρα. Επίσης, όπως έγινε γνωστό, το ΤΑΠ χάνει σήμερα και από την παραγωγή αντιγράφων, καθώς το κόστος ανέρχεται στα 3 εκατ. ευρώ, ενώ τα έσοδα μόλις που φθάνουν τις 500.000 ευρώ. «Εχουμε φθάσει να “επιδοτούμε” τους τουρίστες» ανέφερε ο πρόεδρος του ΤΑΠ κ. Κυριάκος Ρερρές . Αλλά ποιος ευθύνεται γι΄ αυτό; Παρ΄ όλα αυτά ο ίδιος προσπάθησε να πείσει τα μέλη του συμβουλίου ότι έτσι θα επιβληθεί τάξη στο χάος της παραγωγής και εμπορίας αντιγράφων αρχαίων έργων, την οποία το ΥΠΠΟ αδυνατεί να ελέγξει. Με λίγα λόγια, αν υπάρξει η δυνατότητα παραγωγής «νόμιμων» αντιγράφων, τότε ίσως φιλοτιμηθούν οι παρανομούντες και θελήσουν και αυτοί να κινηθούν στο πλαίσιο της νομιμότητας! Εδώ τα σχόλια ίσως περιττεύουν. Γιατί να το πράξουν άλλωστε από τη στιγμή που θα πρέπει να πληρώσουν για να αποκτήσουν αυτό το δικαίωμα;

Σύμφωνα με την πρόταση πάντως το ΤΑΠ θα οργανώνει πλειοδοτικούς διαγωνισμούς για CD τα οποία θα περιλαμβάνουν τις ψηφιακές μήτρες πέντε διαφορετικών αρχαίων αντικειμένων με δικαίωμα χρήσης τριών ετών (και διετή παράταση). Οι ενδιαφερόμενοι όμως θα μπορούν να τα πουλούν χωρίς τη σφραγίδα γνησιότητας του ΥΠΠΟ. Οσον αφορά τα μεγαλύτερα σε μέγεθος και σημασία έργα, τα πιο διάσημα δηλαδή, θα μπορεί να δίνεται πιστοποιητικό γνησιότητας αλλά μόνο με την- επιπλέον του πλειοδοτικού διαγωνισμού- ταυτόχρονη καταβολή του 50% των εισπράξεων στο ΤΑΠ. Εκτιμάται έτσι, όπως είπε ο κ. Ρερρές, ότι θα υπάρξει αύξηση των εσόδων, που τον πρώτο χρόνο θα φθάσουν τις 500.000 ευρώ και στα επόμενα δύο χρόνια τα 2 εκατ. ευρώ. Τίποτε όμως δεν διαβεβαιώνει τα λεγόμενά του.

Η αγνή εποχή με τους… Παρθενώνες σε μινιατούρα που όφειλε κάθε επισκέπτης να πάρει μαζί του επιστρέφοντας στην πατρίδα του μπορεί να έχει περάσει. Ομως το ελληνικό Δημόσιο δεν έχει βρει ακόμη τον τρόπο του δικού του εκσυγχρονισμού, καταφεύγοντας στις εύκολες λύσεις. [ΜΑΡΙΑ ΘΕΡΜΟΥ, ΤΟ ΒΗΜΑ, 5/6/2008]

«Η Αθηνά του Βαρβακείου», Ρωμαϊκό αντίγραφο του αγάλματος της Παρθένου Αθηνάς (2ος αιώνας μ.Χ.), Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

«Πωλείται» το δικαίωμα αρχαίων αντιγράφων

Αντί πινακίου φακής θέλει να πουλήσει τα ασημικά του υπουργείου Πολιτισμού το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων. Το ΤΑΠΑ, που βρίσκεται σε πλήρη διάλυση εδώ και τρεις μήνες, χωρίς καν διοικητικό συμβούλιο, προσπαθεί άρον- άρον να πουλήσει δικαιώματα παραγωγής ή πιστοποίησης αντιγράφων, που τώρα του αποφέρουν έσοδα περίπου ενός εκατομμυρίου ευρώ, για να εισπράττει… μισό.

Σύμφωνα με τον νόμο, το ΤΑΠΑ και η θυγατρική του, ο Οργανισμός Προβολής Ελληνικού Πολιτισμού, είναι οι μοναδικοί που έχουν το δικαίωμα παραγωγής και εμπορίας αυθεντικών αντιγράφων αρχαίων έργων. Ο πρόεδρος του πρώτου, Κυριάκος Ρερές, χωρίς απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου (απαραίτητη σύμφωνα με τον κανονισμό λειτουργίας του ΤΑΠΑ), ζήτησε από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο να εκχωρήσει δικαιώματα παραγωγής για τα φτηνά αντικείμενα και πιστοποίησης για ακριβότερα.

Και τι δεν ακούστηκε στο ΚΑΣ: από το ότι τα παιδιά των εργαστηρίων του ΤΑΠΑ «είναι μέσα στη μιζέρια και το κακό», μέχρι το ότι έως τώρα το υπουργείο έχανε το ποσοστό του από επώνυμους συνεργάτες του, επειδή «σε συνεννόηση με τους υπαλλήλους μας τα αντικείμενα δεν περνούσαν από την επίσημη διαδικασία».

Το χειρότερο όλων: η αγορά χαρακτηρίστηκε κινούμενη άμμος και αναφέρθηκε το χαρακτηριστικότερο όλων: «Μόλις κυκλοφορήσουν νέα εκμαγεία, σε τρεις μέρες είναι σε όλα τα μαγαζιά στην Πλάκα με ελαφρότατες παραλλαγές». Αλλά, καμία σκέψη για δημιουργία ειδικής αγορανομίας ή ελεγκτικού μηχανισμού! Ο κ. Ρερές είπε πως είναι σαν τα ενοικιαζόμενα δωμάτια, που κάποτε ήταν όλα παράνομα και τώρα έχουν νομιμοποιηθεί και: «ό,τι πωλείται εκτός πωλητηρίων μουσείων στην αγορά είναι παράνομο», αλλά εναπέθεσε τις ελπίδες του στο μέλλον. Και το ΚΑΣ συμφώνησε μαζί του… [ΕΘΝΟΣ, 5/6/2008]


Η Πεπλοφόρος.
Κορμός Αφροδίτης.
Ο Διαδούμενος.
Ο Ερμής του Πραξιτέλους.
Ο έφηβος του Μαραθώνα.

Ξεπούλημα λόγω «αδυναμίας»;

Ό,τι δεν μπορεί [ή δεν θέλει;] να κάνει το κράτος το μεταθέτει στον πολίτη; Επειδή δηλαδή το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων δεν μπορεί να ελέγξει την αγορά των παράνομων αντιγράφων αρχαιοτήτων, αποφάσισε να ξεπουλήσει τις μήτρες και να βάλει τους ιδιώτες να βγάλουν το φίδι απ΄ την τρύπα.
Μέχρι τώρα όλοι παράνομα αντίγραφα πουλούσαν. Τώρα όμως, κάποιοι θα πουλάνε νόμιμα αντίγραφα – ασχέτως αν δεν θα δίνουν πιστοποιητικό γνησιότητας- και θα κυνηγάνε τους άλλους που δεν έχουν πάρει τη μήτρα από το ΤΑΠΑ. Μέχρι σήμερα το κρατικό «μαγαζάκι» ξόδευε 3 εκατ. ευρώ για να παράγει αντίγραφα, αλλά εισέπραττε 500.000 γιατί οι ξεναγοί, λέει, τραβούσαν τους τουρίστες που ήθελαν να ψωνίσουν από τα πωλητήριά του (ναι, εκείνα που είχαν πάντα απίστευτες ελλείψεις) για να τους πάνε στα σούπερ μάρκετ και να πάρουν προμήθεια (λέει, πάντα). Έτσι ελπίζουν να βάλουν στην τσέπη 2 εκατ. ευρώ τον χρόνο και να αφήσουν άλλους να κάνουν τη δουλειά τους. Την έφεραν στο μη παρέκει την κατάσταση με τα αντίγραφα και τώρα την ξεπουλάνε… [
Φοίβη, ΤΑ ΝΕΑ, 5/6/2008]

Το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων θα αυξήσει τα έσοδά του ελευθερώνοντας το μονοπώλιο

Είναι γνωστό ότι το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων κάνει τα καλύτερα αντίγραφα αρχαίων αντικειμένων που βρίσκουμε στα μουσεία μας. Δυστυχώς όμως αδυνατεί να τα διαχειριστεί και κυρίως να ελέγξει την αγορά που έχει γεμίσει με κακές απομιμήσεις. Ολοι μας έχουμε δει το χάλι στα τουριστικά καταστήματα της Πλάκας και των περισσότερων νησιών μας, όπου βέβαια δεν διαθέτουν καλαίσθητα πιστά αντίγραφα, αλλά φτηνιάρικες εκδοχές και αρχαιοπρεπείς υπερβολές.

Τα «φτηνά χέρια». Γι’ αυτό το Ταμείο ζήτησε -έλαβε την έγκριση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου- την εκχώρηση σε τρίτους, του δικαιώματος παραγωγής και εμπορίας εκμαγείων και αντιγράφων. Δέκα χρόνια πριν, κάτι τέτοιο θα ήταν αδιανόητο.

Η ταχύτητα όμως της τεχνολογίας, των δυνατοτήτων που παρέχει και τα «φτηνά χέρια» του εξωτερικού, ειδικά της Κίνας, της Ρουμανίας και της Ινδίας, οδήγησαν την υπηρεσία του υπουργείου Πολιτισμού να αναζητήσει τρόπους αντεπίθεσης στην ανεξέλεγκτη αγορά. Ο πρόεδρος του ΤΑΠΑ ήταν σαφής όταν περιέγραψε την κατάσταση που επικρατεί: Το 90% των τουριστών που φτάνουν στην Ολυμπία όταν ετοιμάζονται να επισκεφθούν τα πωλητήριο του Ταμείου, πιέζονται από τους οδηγούς για να φύγουν ή να κατευθυνθούν στο σούπερ μάρκετ από τα οποία την επομένη λαμβάνουν προμήθεια…

Η ζημία του ΤΑΠΑ από τις επιλογές του κοινού είναι τεράστια. Ειδικά από το τμήμα της αγοράς που ενδιαφέρεται για τα φτηνά αντικείμενα. Σε αυτό θέλει να επενδύσει ο κ. Ρερές, αφού όπως είπε και ο ίδιος «δεν μπορούμε να αγγίξουμε εύκολα τη μαζική αγορά αλλά την ποιοτική».

Θα δώσει με λίγα λόγια «διέξοδο στους τρίτους που είναι και παράνομοι» στοχεύοντας σε εισπράξεις 100%. Το ΤΑΠΑ θα παρέχει cd με ψηφιακή μήτρα σε πλειοδοτικό διαγωνισμό και όποιος πλειοδοτεί θα έχει το δικαίωμα να παράγει τα αντικείμενα.

Κάθε άδεια θα έχει τριετή διάρκεια με δυνατότητα παράτασης. Για τη μαζική παραγωγή δεν θα δίνεται από το ΤΑΠΑ πιστοποιητικό γνησιότητας σε κάθε αντικείμενο όπως συμβαίνει με τα δικά του προϊόντα αλλά στον παραγωγό και το ποσοστό που θα εισπράττει το ταμείο θα ορίζεται κατά περίπτωση. Για τα μεγαλύτερα και ποιοτικά αντικείμενα που απευθύνονται σε ένα πιο καλλιεργημένο και μυημένο κοινό και παρέχεται η γνωστή καρτελίτσα αυθεντικότητας, το ΤΑΠΑ θα εισπράττει το 50% επί της τιμής του αντικειμένου.

Ανταγωνιστικά προϊόντα. Κατά τα άλλα, ο πρόεδρος του Ταμείου επέμενε πως τίποτα δεν θα αλλάξει τα καταστήματα του ΤΑΠΑ και της θυγατρικής του, του ΟΠΕΠ. Στόχος είναι να γίνουν κάποιοι από τους λεγόμενους «παράνομους», νόμιμοι «και να εισπράττουμε από την αγορά». Με τον τρόπο αυτό, τα έσοδα όπως υπολογίζει σε δύο χρόνια, θα φτάσουν τα δύο εκατ. ευρώ. «Αλλωστε, η παραγωγή μας κοστίζει 3 εκατ. ευρώ και την πουλάμε 500.000 ευρώ. Αρα επιχορηγούμε τους τουρίστες». Το μήνυμα ήταν σαφές προχθές. Το ΤΑΠΑ αδυνατεί να ανταγωνιστεί τη φτηνή μαζική παραγωγή και να ελέγξει την αγορά. Πάντως, δεν κάνει τίποτα για να κινητοποιηθεί ουσιαστικά. Να αυξήσει το προσωπικό του, να κάνει ανταγωνιστικά τα προϊόντα του και τα καταστήματά του και να καθιερώσει ευέλικτα ωράρια λειτουργίας. Οχι σαν αυτά των κρατικών μουσείων μας… [Της Γιωτας Συκκα, Η Καθημερινή, 5/6/2008]

Advertisements
 
1 σχόλιο

Posted by στο Ιουνίου 6, 2008 in Ιδιωτικοποιήσεις, Πολιτισμός

 

Ετικέτες: , , ,

One response to “ΣΕ ΙΔΙΩΤΕΣ ΤΑ ΑΝΤΙΓΡΑΦΑ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ!

  1. Γιώργης Χολιαστός

    Αύγουστος 17, 2008 at 2:28 μμ

    Ο ΗΝΙΟΧΟΣ ΤΩΝ ΔΕΛΦΩΝ

    Πάει ο Πολύζαλος και τ’ άλογο.
    Πάει και τ’ άρμα.
    Οι Φαιδριάδες τ’ αφανίσανε.

    Μας έμεινε ο ονειρικός Ηνίοχος
    με τα σκεπτόμενα μάτια
    μεσόκληρος δυο εποχών
    γαλήνια ακίνητος μετά από τον αγώνα
    θριαμβευτής
    να οδηγεί αόρατο ένα άρμα.
    Ίσως την Τέχνη παραπέρα.

    Γιώργης Χολιαστός

     

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: